In de buurt van mijn woonstad zijn er twee vaarroutes naar de zee: Rotterdam en Scheveningen. Het havengebied van Scheveningen is stoer, niet speciaal mooi maar zo stevig als nodig is voor een op zee gerichte stad. Ik roei er in en voor de haven, en van zeevaart zien krijg je nooit genoeg. In het grote Rotterdam is er de Maas met machtige bruggen, het havengebied en de oude Leuvenhaven.

uit 2012 tot 2019 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

2016_02_18 Pier van Scheveningen

2016

Pier Het mooiste standpunt was hier net naast de pier, maar natuurlijk was er die dag natte sneeuw en meer koude ellende. Dat werd dus een opzet in de miezer en daarna schielijk uitwerken een paar meter naar links onder de pier. Dat klinkt alsof het niks zou moeten uitmaken, maar een net ander uitzicht afschilderen voelt alsof je met een ribbel in je sok wandelt: het wringt en schuurt voortdurend.

2018_12_24 Roffa Panorama

2018

Grootstad Dit is een Rotterdams tekenrondje bij de Erasmusbrug en veel grootsteedsere plekken vind je niet in Nederland. De grote Maas, woonwanden, een streepje Willemsbrug en natuurlijk de Erasmusbrug zelf naast het imposante silhouet van ‘De Rotterdam’, een beetje verwarrend benoemde flats. Als titel ‘Roffa’, ook al heb ik als oudere niet-Rotterdammer daar eigenlijk helemaal het recht niet toe.

2012_02_00 Leuvehaven

2012

Historische haven Deze tekening van de Leuvenhaven is mijn langste kleurentekening, een meter of zes, gemaakt in evenzoveel uren. Dat is redelijk aan de grenzen van wat nog leuk tekenen is, hoewel het een heerlijke industriële setting was en ik netjes elk uur vijf minuten pauze inlaste. De crux is de opkomende vermoeidheid en het ongeduld- niet te laten doorsijpelen in het staartje van de tekening - of in de gesprekken met omstanders.

2019_03_22 De Hef

2019

Hef Zo’n prachtige Rotterdamse plek was dit met ijzeren bruggen rondom. Ingewikkelde structuren zijn daarnaast altijd een genot om in inkt aan te pakken, veel te ingewikkeld om in beperkte tijd exact te krijgen, maar als je gewoon met de vlekken de textuur volgt, is het resultaat meestal geloofwaardig. Dat geld voor bruggenvakwerk, maar ook voor bladlover en fietsenrekken: je bent er als je de aard van het patroon te pakken hebt. 

2019_03_18 Rotterdam Triplet

2019

Zicht op Rotterdam

2014_06_26 De Pier Van Scheveningen

2014